De vier werkgebieden voor partnerschap

Bij Bliss begrijpen we dat verandering niet alleen gaat over het implementeren van nieuwe ideeën, maar ook over het creëren van blijvende waarde. Het werk van een veranderaar heeft effect op de organisatie als geheel, en dat maakt het soms lastig om te definiëren wat de werkgebieden zijn. We lichten de vier werkgebieden toe en bekijken welke voordelen een partnerschap hierin oplevert.

1. Project- & programmamanagement

Projectmanagers gaan verder dan alleen het ‘managen van projecten’. Goede project- en programmamanagers voegen waarde toe aan organisaties door iets van A naar B te brengen. Ze komen dus niet zomaar overal bij zitten maar analyseren hoe, binnen de context, een project het beste gerealiseerd kan worden. Onze projectmanagers beheersen verschillende frameworks (agile, IPMA), best practices (Prince2) en methodes (scrum/waterval). Ze zorgen ervoor dat niet alleen de technische aspecten worden behandeld, maar ook het gedragsmatige aspect van de eindgebruikers en jouw team en/of klanten. Vanuit hun ervaring realiseren ze zo effectief mogelijk de verandering.

Waarom een partnerschap? De complexiteit van moderne projecten vereist expertise. Een ervaren projectmanager begrijpt niet alleen de technische details, maar kent ook de organisatie. In een partnerschap weet je wat je aan elkaar hebt en bouw je voort op voorgaande inzichten. Zo voorkom je dat fouten vaker worden gemaakt en werk je efficiënter richting je doelen. En je creëert een gedeelde verantwoordelijkheid in het behalen van projectsucces, waarmee je de kwaliteit vergroot en sneller kunt schakelen op risico’s en kansen.

2. Project Management Office (PMO)

Het Project Management Office (PMO) is een essentieel onderdeel van effectief projectmanagement binnen organisaties. Het omvat een gestructureerde aanpak voor het beheren, coördineren en ondersteunen van projecten en programma’s en het beheren van de voorspelbaarheid van het veranderportfolio. In plaats van alleen administratieve taken uit te voeren, fungeert het PMO als een centrale hub die projectmanagers en teams ondersteunt bij het plannen, monitoren en rapporteren van projectvoortgang. Het PMO biedt niet alleen structuur en richtlijnen. Maar speelt ook een cruciale rol in het bewaken van projectkwaliteit, het beheren van risico’s en het optimaliseren van resource-allocatie.

In een partnerschap is PMO meer dan alleen administratieve ondersteuning; het zit ook aan het stuur. Dankzij voorkennis speelt PMO een proactieve rol bij het identificeren en oplossen van problemen, het stroomlijnen van processen en het verbeteren van projectresultaten. Door te investeren in een partnerschap, kunnen organisaties ervoor zorgen dat PMO niet alleen operationeel is, maar ook strategisch waarde toevoegt aan de projectuitvoering en het bereiken van organisatiedoelstellingen.

3. Implementatie- en verandermanagement

Implementatie- en verandermanagement is een cruciaal aspect van succesvolle verandering binnen organisaties. Deze managers, denk aan een Agile transformatie coach, zorgen voor een soepele overgang naar nieuwe werkwijzen, organisatiestructuren en systemen. In tegenstelling tot projectmanagement, dat zich richt op specifieke projectresultaten, concentreert implementatiemanagement zich dus op het verankeren van veranderingen in de organisatiecultuur en -processen. Gebruikersadoptie is hierin heel belangrijk. Veranderaars moeten tijdens complexe implementaties vaak de kennis en ervaring hebben van gedragsmatige en organisatorische transities. 

Vanuit een partnerschap is het beter mogelijk om eindgebruikers en andere belanghebbenden te leren kennen. Want Bliss begrijpt dat implementatie- en verandermanagement gaat om het creëren van een cultuur van verandering. En het stimuleren van betrokkenheid en acceptatie bij alle niveaus van de organisatie. 

4. Bedrijfs- en procesverbetering

Er bestaan veel kansen en rollen binnen bedrijfs- en procesverbetering. Denk aan de CX en procesdesigner, procesmanager, business improvement manager of product owner. Deze veranderaars zijn meesters in het vertalen van strategie naar concrete acties of het optimaliseren van klantreizen en processen. Stel je voor dat jouw organisatie de efficiëntie wil verhogen. Onze experts, bekend met Lean Six Sigma, CX, Design Thinking en tools als Mavim en Aris, brengen de verbeteringen binnen jouw beleid, processen en organisatie in kaart. Ze geven niet alleen advies, maar zorgen ook voor de daadwerkelijke realisatie van deze verbeteringen. Niet door alles inhoudelijk uit te voeren, maar juist door mensen bij elkaar te zetten. Hierdoor ontstaat er draagvlak voor nieuwe processen, werkwijzen en beleid.

Binnen een partnerschap ontstaat er echt voordeel. Business improvement is namelijk niet alleen een eenmalige inspanning. Het is een voortdurende cyclus die meebeweegt met techniek en jouw klanten. Een partnerschap verzekert je van voortdurende ondersteuning bij het identificeren, implementeren en evalueren van verbeteringen. Dit resulteert in een veerkrachtige organisatie.

In elk van deze werkgebieden staat Bliss als partner klaar om jouw organisatie te begeleiden naar duurzaam succes. Neem hier contact met ons op. 

Auteur

Mascha Barelds

Bliss Veranderaar

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *