Bliss maakt al jaren werk van verandering bij andere organisaties. Sinds kort zijn we intern ook bezig met een transformatie: Bliss verandert naar een holacratisch bestuurssysteem. In deze blogserie nemen we je mee in deze verandering. Met vandaag: waar moet je op letten tijdens een verandertraject?
Laten we beginnen bij het begin: wat is holacratie?
Het idee achter holacratie is dat besluitvorming en innovatie overal in een organisatie plaatsvinden, niet alleen top-down. Het is een samenwerkingsvorm waarbij traditionele hiërarchische structuren worden vervangen door zelfsturende teams (holons). In een holacratie worden verantwoordelijkheden en autoriteit verdeeld over deze teams.
De organisatiestructuur van Bliss ging ook altijd al uit van de gedachte van autonomie en zelfsturing. Maar door de organische groei zijn er uiteindelijk toch patronen ingeslopen die hiërarchisch aanvoelden. Mensen zijn gewend om naar iemand boven zich te kijken in een organisatie. Daarom zet Bliss nu de stap naar een holacratie.
Waar moet je op letten tijdens de verandering van je bestuurssysteem?
De overstap naar een holacratie heeft invloed op alle processen van je organisatie. Hier zijn enkele belangrijke aspecten om rekening mee te houden wanneer jouw organisatie een soortgelijke verandering overweegt:
Cultuurverandering
Holacratie vereist een verschuiving in de bedrijfscultuur, waarbij je autonomie, vertrouwen en transparantie centraal zet. Klassieke bedrijfsstructuren zorgen voor controle maar kunnen daardoor ook vrijheid beperken. Het is essentieel om een omgeving te creëren waarin medewerkers zich vrij voelen om verantwoordelijkheid te nemen en initiatief te tonen.
Structuur en processen
Een succesvolle overgang naar holacratie vraagt om een duidelijke structuur en goed gedefinieerde processen. Dat klinkt misschien gek, maar door rollen, verantwoordelijkheden en besluitsvormingsprocessen binnen de gehele organisatie vast te leggen, zorg je juist voor meer vrijheid bij alle collega’s. Zo kan iedereen effectief werken zodat het bijdraagt aan het succes van de gehele organisatie en zo blijven zelfsturende teams toch toewerken naar dezelfde doelstellingen.
Communicatie en feedback:
Open communicatie en continue feedback zijn essentieel in een holacratie (en misschien wel in alle organisaties). Maar in een holacratie is het nog belangrijker, omdat kennis en inzichten gedeeld moeten worden zodat iedereen ervan profiteert. Het is belangrijk om een cultuur van openheid en respect te cultiveren, waarbij medewerkers worden aangemoedigd om hun ideeën en zorgen te delen.
Training en ondersteuning
Het is belangrijk dat alle medewerkers voorzien zijn van de nodige training en ondersteuning om de principes van holacratie te begrijpen en toe te passen. Omdat veel organisaties top-down werken is het voor medewerkers vaak wennen en ontdekken. Door extra training en ondersteuning ontwikkel je niet alleen alle medewerkers maar ook de organisatie als geheel. Hoe beter de gemiddelde medewerker presteert, hoe effectiever je organisatie wordt.
Samen op weg naar holacratie
Bij Team Bliss zijn we vastbesloten om de principes van holacratie te omarmen en onze organisatie te transformeren naar een organisatie met alleen maar zelfsturende teams. Als veranderaars zijn we natuurlijk gewend om vanuit zelfstandigheid keuzes te maken. Maar door ook binnen Bliss te kijken hoe we onze werkwijzen kunnen veranderen leren we niet alleen meer over onze organisatie maar ervaren we ons eigen vakgebied ook weer vanuit een ander perspectief.
We zijn enthousiast over de mogelijkheden die deze transformatie met zich meebrengt en kijken ernaar uit om onze lezers mee te nemen in dit proces.
Hou onze socials in de gaten en blijf zo op de hoogte voor meer updates en inzichten in onze reis naar holacratie.