Procesinzicht voor BKR bij de Rabobank

Urgentie en doelstelling

Het BKR (Bureau Krediet Registratie) houdt bij wie er leningen en kredieten heeft. Als je een lening of krediet hebt, is je kredietverstrekker volgens de wet verplicht om dit door te geven aan het BKR. Als je een lening aanvraagt, zijn kredietverstrekkers (zoals banken) volgens de wet verplicht om te controleren of je vermeld staat bij het BKR. Dit helpt hen om te beoordelen of je de lening kunt betalen.

De afdeling Operations & Keten Support bij de Rabobank had behoefte aan meer capaciteit om de huidige ontwikkelingen en groei van projecten binnen de
Rabobank aan te kunnen.

De aanpak en onze rol

Bliss’er Billy Stuger is bij de Rabobank aan de slag gegaan als procesmanager. “Ik heb gewerkt binnen de afdelingen Datakwaliteit & Projecten en BKR als focusgebied. Ik heb gedurende het jaar diverse projecten voor ze gedraaid. Ook heb ik bankbrede initiatieven ondersteunt zoals de Klachtentool implementatie, Future Fit en CRA implementatie.” Het team werkt Agile/Scrum en Billy heeft elke 2 weken een oplevermoment gehad.

“De kracht van Billy is dat hij ruimte geeft aan hoe de dingen gaan. Hij is flexibel en past zich aan aan de situatie en mede door zijn humor
kan hij ook goed relativeren.”

– Wendy Otten | Teamlead procesmanagent Rabobank

Belangrijkste deliverables

  • BKR processen in kaart en uitgetekend om in Aris te zetten
  • BKR jaarplan 2024
  • Klachtentool implementatie OKS
  • Stichting BKR proces en werkwijzekaart
  • Diverse datakwaliteit projecten
  • Training en opleiding van medewerkers voor de rebranding
  • Aftercare-planning

Resultaten

Door de processen van BKR in kaart te brengen, zijn diverse verbeteringen aan het licht gekomen die in het jaarplan voor 2024 opgenomen zijn. Procesmanagement en BKR hebben hierdoor een roadmap om het komende jaar verbeteringen door te voeren om FTE te besparen en kwaliteit te verhogen.

Meer lezen? De Realisatie van het Digitaal Skills Paspoort bij Volandis door Bliss*er Daan