Slim sourcen van verandercapaciteit

Bij Bliss zien we verandering als ons vak. Iedere organisatie krijgt te maken met veranderingen; ieder bedrijf wil de strategie tot werkelijkheid maken en meegaan met de tijd. Maar welke opties heb je als bedrijf om je verandercapaciteit te sourcen?

Stel je voor: jouw bedrijf heeft de strategie voor het komende jaar helder geformuleerd en beschikt over een duidelijk veranderportfolio. Hoe geef je hier invulling aan? Waarschijnlijk heb je de keuze uit twee bekende opties, elk met zijn eigen voor- en nadelen.

1. Consultancy of detachering voor een fixed price

Dit is de traditionele aanpak waarbij bedrijven in zee gaan met consultancy- of detacheringsbedrijven die een vaste prijs bieden voor een specifiek project. In deze modus nemen deze externe partijen al het werk uit handen voor een vooraf afgesproken prijs. Handig, want de inhuurafdeling weet altijd waar ze aan toe zijn. Maar het heeft ook nadelen. Hoewel deze werkwijze kan leiden tot ontzorging en toegang tot externe expertise, brengt het ook beperkingen met zich mee… Het eigen bedrijf ontwikkelt zich niet omdat alles wordt uitbesteed, en er is weinig motivatie voor de externe partij om efficiënter te werken bij een fixed price.

2. Inhuur van (interim) professionals

Een andere veel voorkomende benadering is het inhuren van losse professionals voor specifieke verandertrajecten. Het bedrijf plaatst ad hoc aanvragen op de markt en selecteert professionals op basis van hun cv’s. Hoewel dit flexibiliteit biedt, kan het resulteren in overkwalificatie. Vaak wordt er één persoon ingehuurd, en die persoon moet wel alles kunnen. Ook kan er een gebrek aan samenhang tussen projecten ontstaan. Want wie weet kan een functie wel werk uitvoeren op verschillende projecten?

Wat als er een derde optie was?

De nieuwe dynamiek: verandering als dienst

‘Verandering als dienst’ is het antwoord op die vraag. In plaats van alles uit te besteden of ad hoc externe professionals in te huren, stelt Bliss voor om veranderportfolio’s te beschouwen als sourcingsvraagstukken. ‘Verandering als dienst’ combineert het beste van beide werelden, waarbij we gezamenlijk kijken hoe we interne en externe verandercapaciteiten (zoals pmo’ers, scrum masters of procesverbetreraars) kunnen benutten voor het totaal aan verandervraagstukken. Zo werken we efficiënter, leren we van elkaar en ondersteunen we bedrijven bij het verbeteren van hun eigen veranderkracht.

In een wereld die voortdurend evolueert, is deze flexibele aanpak de sleutel tot duurzaam succes. Verandering verdient een partnerschap dat verder gaat dan de traditionele grenzen. Alles is altijd in verandering, en onze dienstverlening daarom ook.

Auteur

Mascha Barelds

Bliss Veranderaar