Bij Bliss vinden er regelmatig ‘groeidagen’ plaats. Tijdens deze dagen staat de ontwikkeling van onze Blissers centraal, bijvoorbeeld door gezamenlijk praktijkcases uit te werken. Op deze manier blijven we onszelf uitdagen en bieden we aan organisaties de gelegenheid om veranderaars te laten meedenken over actuele uitdagingen. Een verslag van zo’n groeidag in april.
De dag begint met een energizer – dit keer onder leiding van Blisser Michel Mattei – een vast ritueel tijdens de groeidagen van Bliss. Hoewel zo’n energizer op het eerste gezicht niet direct bijdraagt aan de oplossing van de case, legt Michel treffend uit dat het de onderlinge samenwerking bevordert. “Het zorgt ervoor dat je in contact komt met elkaar. En dat is zeker op de lange termijn heel waardevol!”. Tijdens de energizer bespreken drie- en viertallen wat ze zouden doen en waar ze aan zouden doneren wanneer ze ineens de jackpot zouden winnen.
De praktijkcase
De focus van deze groeidag ligt op de case van Hogeschool Leiden. Zij moeten een systeem uitfaseren en vervangen dat door veel betrokkenen wordt gebruikt. Hun examencommissies handelen er onder andere klachten en bezwaarprocedures mee af. Een uitdaging, aangezien de vijf verschillende examencommissies soms op nét andere manieren werken. Uniformering van het proces is een belangrijke voorwaarde voor succes. Met een behoorlijke tijdsdruk op de migratie naar het nieuwe systeem, is het de taak van de Bliss-teams om een plan van aanpak te presenteren.
Ronde 1: doelstellingen en deliverables
De teams brengen in ronde 1 de doelstellingen en deliverables in kaart op basis van persoonlijke interviews met mensen van Hogeschool Leiden. Jeanieke Kuijper van Hogeschool Leiden is één van de opdrachtgevers die wordt geïnterviewd. Zij merkt dat de veranderaars echt vanuit hun vakgebied meedenken over verandertrajecten. “Ik heb in de vragen ook al weer nieuwe dingen gehoord, waarvan ik dacht: O ja, goed om ook daar rekening mee te houden!”
Na het ochtendprogramma is het tijd voor een kleine pauze. Eerst een lunch in de zonovergoten binnentuin bij het hoofdkantoor van Bliss in Leiden. Daarna nog een energizer waarbij samenwerking en planning onder tijdsdruk op de proef wordt gesteld met de marshmellow-challenge.
Ronde 2: plan van aanpak
Na het vaststellen van de doelstellingen en deliverables gaan de groepen weer uiteen om aan de slag te gaan met het plan van aanpak. Hoe ziet het tijdspad eruit? Hoe krijgen de stuurgroep, het projectteam en de klankbordgroep(en) vorm? De presentaties hiervan schetsen een heel duidelijk beeld. En laten tegelijkertijd zien dat er ook binnen dezelfde opdracht nog verschillende aanpakken mogelijk zijn. Pieter Gremmen, de Blisser die de case heeft opgezet, merkt terecht op: “Als je de plannen van de verschillende groepen over elkaar heen legt dan heb je eigenlijk al een compleet plan te pakken.”
Tot slot
Naderhand wordt er rustig nagepraat. Een leerzame dag, waarin Blissers niet alleen elkaar beter leren kennen. Maar waar ook op een interactieve manier weer een extra stap is gezet in het verandervak. Roger, één van de opdrachtgevers van de Hogeschool Leiden, merkt op:
“Ik ben onder de indruk van alle presentaties. Jullie dringen snel door tot de kern, en dat is ontzettend leuk om te zien.”
Kan jouw organisatie ook hulp gebruiken met frisse perspectieven, sterke vragen op een lopend project in de organisatie? We nodigen je graag vrijblijvend uit om je case in te dienen op een groeidag! Neem contact op met groeidagen@teambliss.nl.
Meer lezen over Bliss? Lees hier over drie samenwerkingsverbanden bij Bliss.