IPMA assessor Pieter Gremmen sluit zich aan bij Bliss!

“Ik ga echt fluitend naar mijn werk hier. Mijn partner is soms stiekem wel een beetje jaloers dat ik met zoveel energie ook weer thuiskom.”

Met trots stellen we Pieter voor als nieuwe Bliss jobcoach en lead om de processen binnen onze dienstverlening verder te professionaliseren. Met zijn kennis en ervaring binnen de International Project Management Association (IPMA) brengt Pieter een palet aan technieken en handvatten met zich mee om projecten vanuit de methode en de samenwerking tot een succes te maken!

Wie ben je en wat is jouw ervaring met IPMA?

“Ik ben Pieter, ik ben ruim dertig jaar getrouwd en heb drie kinderen en twee kleinkinderen. Ik heb Organisatie Psychologie gestudeerd en ben afgestudeerd op de impact van automatisering op het werk van mensen. Ik ben begonnen als programmeur en uiteindelijk doorgegroeid naar projectmanagement. Ik merkte dat dit mij beter lag. In de jaren negentig ben ik lid geworden van IPMA, wat binnen de NS, mijn toenmalige werkgever, hielp om ons te profileren als professionele projectmanagers. Later besloot ik de IPMA B certificering te behalen. Wat me toen al aansprak in IPMA is dat het me dwong om de dingen die ik geleerd had in de praktijk goed op een rijtje te zetten. Ik kreeg een kapstok waar ik mijn ervaringen aan op kon hangen en ging bewuster om met vragen als: ‘Wat doe ik goed en wat kan beter?’. 

Aan het eind van het certificeringsgesprek werd ik gevraagd om IPMA assessor te worden en ben ik lid geworden van de examencommissie. In het IPMA netwerk kwam ik in aanraking met mensen uit andere branches, wat veel nieuwe inzichten met zich meebracht. Om een bijdrage te leveren aan de professionalisering van het vak in Nederland heb ik zes jaar in het bestuur van IPMA gezeten. Naast certificeringen heb ik heb me daarbij vooral bezig gehouden met onderwijs in en onderzoek naar projectmanagement. In dat kader hebben we o.a. een platform opgezet om het onderzoek naar projectmanagement in Nederland te stimuleren. 

In die tijd is ook de ICB4 tot stand gekomen: een lijst van best practices op basis van competenties die projectmanagers helpen zich te verbeteren. Dit was een heel proces, waarbij we met zestig landen één lijn moesten zien te vinden in de competenties van projectmanagement en de werkwijze van certificeren. Hier zijn de 28 IPMA competenties uitgerold. Sinds een jaar of zes zit ik weer in de examencommissie. Ook coach en begeleid ik nieuwe assessoren. Daar ben ik Renate, founder van Bliss, tegen gekomen, die als assessor binnenkwam.”

Hoe is de samenwerking tussen jou en Bliss ontstaan?

“In mei 2022 vertelde ik Renate dat ik ging stoppen bij de Haagse Hogeschool en dat ik toe was aan iets nieuws. Ik wist alleen nog niet wat dit ‘nieuws’ precies voor mij betekende. Renate gaf aan dat Bliss mensen zocht met kennis en ervaring in IPMA. Mede door het gesprek met Renate werd ik gedwongen om scherper te krijgen waar ik energie van krijg. Steeds duidelijker werd dat ik blij word van het coachen van mensen die in de praktijk met praktische vragen worstelen. 

Wat me aansprak in Bliss is dat iedere Bliss*er een jobcoach heeft. Ik heb overwogen om als freelancer aan de slag te gaan, maar dat is toch een vrij eenzaam bestaan. Bij Bliss heb ik als jobcoach een thuisfront. De gerichtheid op het ontwikkelen en de hoeveelheid werk die er nog ligt om de dienstverlening verder te ontwikkelen waren voor mij de doorslaggevende factoren. Deze combinatie vind ik erg leuk. Ik ga echt fluitend naar mijn werk hier. Mijn partner is soms stiekem wel een beetje jaloers dat ik met zoveel energie ook weer thuiskom.”

Wat vind je zo leuk aan Bliss als werkgever?

“De sfeer bij Bliss is fijn en stimuleert vernieuwing. In het Nederlandse bedrijfsleven zijn we niet zo goed in het geven van complimentjes. Natuurlijk is het delen van je kritische blik belangrijk, maar wat ik bij Bliss ervaar is dat het net zo belangrijk is om je waardering voor de ander te delen. De motor van Bliss en haar community draait echt op persoonlijke erkenning en de ruimte om je talenten op jouw eigen manier kwijt te kunnen.”

Welke doelen heb je op dit moment bij Bliss?

“Ik werk samen met de jobcoaches om uniformiteit te brengen in de manier waarop we coachen. Ook wil ik de matching meer structureren om ervoor te zorgen dat de juiste job coach gelinkt wordt aan de behoeften van de Bliss*er. Het kan bijvoorbeeld handig zijn als de jobcoach de sector kent waarin een opdracht wordt uitgevoerd. Mijn tweede doel is om het proces ‘Create Lasting Change´, onze dienstverlening bij klanten, meer handen en voeten te geven. Dat proces werken we uit met proces facilitators en we identificeren welke  hulpmiddelen daarbij nodig zijn.”

Wanneer is voor jou dit doel voor het proces ‘duurzaam verandering realiseren’ succesvol?

“Goede vraag. Dat is zodra elke consultant weet welke hulpmiddelen er zijn en hoe hij of zij deze moet gebruiken voor de uitvoering van zijn of haar veranderopdracht. Zo denk ik aan checklisten: voor een eerste gesprek met een opdrachtgever en voor een plan van aanpak. Ik wil zo goed mogelijk aansluiten op wat de veranderaars nodig hebben in hun dagelijkse werk bij de klant. Hierover komen er veel vragen tijdens de job coaching: of ik een voorbeeld heb van een opzet voor projectfinanciën, een specifieke interventie techniek of een project eindrapportage. Dat kunnen we natuurlijk voor de grotere groep beschikbaar maken.”

Hoe sluiten die hulpmiddelen aan op IPMA?

“Het IPMA gedachtengoed richt zich op de competenties om projecten te managen. Dit wordt onderverdeeld in contextuele, gedragsmatige en vaktechnische competenties. Deze set van competenties is een basis en ook van toepassing op programmamanagement, Agile rollen en andere veranderopdrachten. Het denken in competenties kun je bij elke verandering gebruiken en is onafhankelijk van de aanpak. Zo kun je PRINCE2 toepassen als methode en toch alle competenties van IPMA gebruiken. 

Maar waar PRINCE2 zich voornamelijk focust op het creëren van eenduidigheid in de kaders en structuur in de aanpak, gaat IPMA verder: het biedt een totaalbeeld van wat er allemaal bij een verandering komt kijken. Het gaat niet alleen om het hebben van kennis, maar juist het toepassen ervan. Als ik een opdracht uitvoer sta ik er herhaaldelijk bij stil of ik aan alle competenties voldoende aandacht besteed. Ik heb als assessor regelmatig projectmanagers tegenover me gehad die bijvoorbeeld wel heel veel kennis hebben van alle onderdelen binnen IPMA, maar in de praktijk veel te weinig aandacht besteden aan competenties zoals teamwork.”

Waarom is verandering faciliteren een vakgebied apart?

“De hele wereld is continu in verandering. Veranderaars helpen de grip op complexe veranderingen te vergroten. De complexiteit en onzekerheid van veranderingen vraagt om aandacht; en daar komen de IPMA competenties van pas. Denk hierbij aan aandacht voor de eisen en doelen, de belanghebbenden en de risico’s en kansen. 

Waar we met Bliss het verschil in maken, er vanuit gaande dat je een visie of eindpunt in beeld hebt om iets te bereiken, is dat onze veranderaars je faciliteren bij de weg om daar te komen. Een veranderaar helpt je om gezamenlijk bewuste keuzes te maken hoe je dat eindpunt bereikt. Dat doen we bij en samen met de klant. Een veranderaar is daarom echt een specifieke rol en vereist dus andere competenties dan bijvoorbeeld de specialisten die nodig zijn om de verandering uit te voeren.”

Wat is volgens jou de belangrijkste IPMA competentie?

“Lastig… Maar dan zou ik zeggen: zelfreflectie. Zelfreflectie is een voorwaarde om jezelf te kunnen ontwikkelen. Zonder zelfreflectie is het lastig te achterhalen wat voor effect je op anderen hebt en hoe dat het veranderproces positief of negatief beïnvloedt. Je hebt anderen nodig om een duurzame verandering te realiseren. Het is dus cruciaal om open te staan om te reflecteren en jezelf te verbeteren.”

Auteur

teambliss

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *