Benieuwd wat een PMO’er zoal doet? Billy Stuger vertelt je er meer over!

Vorige maand heeft Billy zijn opdracht bij VodafoneZiggo afgerond. In een periode van anderhalf jaar heeft Billy de PMO afdeling ondersteund en waardevolle verbeteringen en optimalisaties in de nieuwe werkwijze doorgevoerd na een grote Agile transformatie.

In welk programma heb jij de rol van Projectmanagement Ondersteuning (PMO) vervuld?

“Ik ben in eerste instantie op de afdeling PPI-PMO geplaatst als Single Point of Contact voor de afdeling Tech&Ops. Deze rol was nodig om de PMO afdeling te ondersteunen en vooral om mij bekend te maken met de applicaties binnen VodafoneZiggo, zodat ik na de Agile transformatie bekwaam genoeg was om te helpen de processen opnieuw op gang te brengen. Na de Agile transformatie ben ik in het IT-PMO (later hernoemd naar MIT) team geplaatst, om als SPOC te fungeren voor de Agile Tribe IT4Enterprise.”

Een hele mond afkortingen vol! Wat hield jouw rol als PMO’er precies in?

“Mijn rol hield in dat ik de projectmanagers, product owners, streamleads, scrum masters en progress leads ondersteunde in hun werkzaamheden. Dit deed ik door duidelijke procesflows te maken, handleidingen in elkaar te zetten, projecten en inkooporders aan te maken en het overzicht hiervan te bewaren. De meeste waarde die ik heb toegevoegd ligt in het opleiden en ondersteunen van de bovengenoemde rollen, zodat ze zelfstandig kunnen opereren en zelf in control zijn.”

Wat vond je leuk aan deze rol?

“VodafoneZiggo is een hele complexe en technische omgeving, wat het werk erg uitdagend maakte. Er lag veel werk klaar door deze grote transformatie in de werkwijze. Ik werd aangemoedigd om alles wat ik zag en kon verbeteren op te pakken. Ook had ik een heel leuk team om in te werken, wat altijd een fijne bonus is.”

Welke competenties zijn belangrijk als PMO’er?

“Qua hard skills is het belangrijk dat je zorgt dat informatie goed te vinden is voor belanghebbenden. Een pré is daarom dat je goed bent in het aanbrengen van structuur door data in Excel te zetten en Powerpoint om de data te presenteren. Verder moet je flexibel zijn en goed kunnen schakelen, want PMO is de vraagbaak voor iedereen (binnen jouw invloedssfeer) en er kan elk moment een vraag oppoppen die urgent is. Daarnaast moet je goed kunnen netwerken, want om je werk goed te doen moet je snel bekend raken en zijn in het bedrijf om te zorgen dat je zonder vertraging je werk goed oplevert.”

Wat heb je geleerd van de opdracht bij VodafoneZiggo?

“Ik heb veel praktische ervaring opgedaan in het uitwerken van processen. Dit had ik hiervoor al wel eens gedaan, maar voornamelijk zelfstandig. De feedback die ik kreeg, in combinatie met de samenwerking met het team (waaronder een Lean Black Belt) hebben ervoor gezorgd dat ik grote stappen heb kunnen maken.”

Wat is je volgende stap en waarom?

“Ik heb nu vier jaar ervaring opgedaan als PMO’er, zowel in een project, programma en afdeling bij T-Mobile, de Sociale Verzekeringsbank en bij VodafoneZiggo. Wat ik het leukst en interessantst vond in deze opdrachten is het in kaart brengen en verbeteren van processen. Ik heb gemerkt dat door heldere processen en werkafspraken te creëren er een betere samenwerking en focus ontstaat in de organisatie. Daarmee maak je echt blijvende impact. Dat maakt dat ik me wil doorontwikkelen naar de rol als procesverbeteraar. Deze maand start ik aan een nieuwe opdracht bij de Rabobank als Procesmanager!”

Auteur

Mascha Barelds

Bliss Veranderaar

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *