De drie grootste valkuilen bij een Post-Merger Integratie

Ben je betrokken bij een mogelijke fusie? Dan is het cruciaal om nu al te plannen hoe je het overgenomen bedrijf straks gaat integreren. De synergie tussen beide bedrijven wil je zo snel mogelijk terugzien in de resultaten. Een gedetailleerd plan is nodig voor alle aspecten van de bedrijfsvoering: van klanten en medewerkers tot juridische zaken en locaties. Waar anderen misschien vooral de complexiteit van dit soort trajecten zien, gaan Jeroen van den Berg’s handen hier juist van kriebelen. Hij begeleidde twee succesvolle Post-Merger Integraties (PMI) bij Netflix en Booking.com en deelt met ons zijn inzichten.

Jeroen, wat is een Post-Merger Integratie nou precies?

“Een ‘post-merger integratie’ is het proces waarbij twee bedrijven na een fusie worden samengevoegd en opnieuw georganiseerd. Dit omvat verschillende fasen zoals sales, due diligence, onderhandelingen en contractering. Een overname brengt enorme veranderingen met zich mee, niet alleen voor de bedrijven zelf, maar vooral ook voor de medewerkers. Daarom is een goed georganiseerde PMI essentieel om de vele uitdagingen en de impact op verschillende afdelingen goed te managen.”

Klinkt interessant, én complex, van waar jouw interesse hierin?

“Bij mijn vorige werkgever, Majorel, heb ik de integratie geleid na de overname van klantenservices van Netflix en Booking.com. Voor mij zijn dit de ultieme verandertrajecten, omdat je met verschillende, parallelle processen werkt die allemaal samenkomen. Je moet kennis hebben van verschillende disciplines, wat het uitdagend en interessant maakt.”

Het percentage mislukte post-merger integraties (PMI) is hoog. Uit verschillende studies blijkt dat tussen de 70% en 90% van de PMI’s niet de beoogde doelstellingen bereikt. Wat zijn, naar jouw idee, de grootste valkuilen?

“Hmm, ik heb er zelf drie ervaren in de projecten die ik leidde:

Onvoldoende focus op de menselijke factor: Verandering heeft een enorme impact op mensen. Ze maken zich vaak zorgen over hun arbeidsvoorwaarden of hun rol binnen het nieuwe bedrijf. Transparante communicatie is daarom cruciaal om onzekerheden en weerstand weg te nemen.

Onvoldoende resources: Er zijn veel workstreams die tegelijkertijd gemanaged moeten worden. Je hebt aan beide kanten voldoende mensen en expertise nodig. Vooral de ontvangende partij moet gemotiveerd zijn en plezier halen uit het project. Daarnaast kan het inhuren van specifieke expertise op het gebied van juridisch advies, HR, of finance een groot verschil maken.

Onvoldoende focus op het proces. Het proces is net zo belangrijk als het eindresultaat. Het juiste team om je heen verzamelen en investeren in de juiste expertise is essentieel. Zo hebben we bij Booking.com ervoor gekozen om gespecialiseerde experts in te schakelen, wat uiteindelijk van grote waarde bleek.”

Als je één advies zou kunnen geven aan bedrijven die voor een PMI staan, wat zou dat zijn?

“Zorg voor voldoende mensen per workstream, met de juiste expertise, en maak hen vrij om zich volledig op het project te richten.”

Een geslaagde Post-Merger Integratie draait om méér dan een goed plan: het vraagt aandacht voor de mensen achter de verandering, voldoende middelen en een zorgvuldig proces. Met zijn ervaring bij Netflix en Booking.com laat Jeroen zien dat transparantie, gedreven teams en gespecialiseerde expertise het verschil maken. Bedrijven die slim investeren in hun PMI-strategie en hun mensen de ruimte geven om mee te bouwen, vergroten hun kans op een naadloze integratie en een succesvolle toekomst.

Meer lezen over Jeroen’s visie? De overgang van loondienst naar het Bliss Associate verdienmodel

Auteur

Belle van Teijlingen

Bliss Coach & Branding

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *