Cors over bewust handelen als veranderaar

Bij het aansturen van teams zet je regelmatig verschillende petten op: van de leider die de koers bepaald, de coach die luistert naar de behoeften van het team tot de mediator die op een constructieve wijze conflicten oplost. Hoe succesvol je bent in deze verschillende rollen hangt af van hoe je besluit te handelen in de contextafhankelijke situatie. Met wie ga jij het gesprek aan (of onbewust uit de weg)? Hoe reageer je in deze interacties? Welke acties neem je?

Vandaag gaan we in gesprek met Cors van Zomeren. Cors voert veranderopdrachten uit bij klantorganisaties in rollen als scrum master en project coördinator. Cors neemt ons mee in zijn uitdagingen en inzichten over hoe hij vanuit een hoog zelfbewustzijn handelt als veranderaar.

Dag Cors! Kun je ons vertellen wat je grootste uitdaging in dit vakgebied was?

“Bij de start van een nieuwe opdracht in een team dat zich focust op het verbeteren van de dienstverlening zag ik al snel mogelijkheden om de samenwerking een stap verder te brengen. Een IT specialist in het team wilde graag de controle hebben en stond daardoor niet echt open voor nieuwe ontwikkelingen (zoals Agile werken). Om écht als een team te gaan werken was het van belang om de samenwerking te verbeteren. De uitdaging was echter dat ik natuurlijk eerst vertrouwen wilde winnen en wilde voorkomen dat mensen bij mijn binnenkomst gelijk in de weerstand schieten.”

“Wees je ervan bewust dat je nog geen sterke relaties en vertrouwen hebt opgebouwd en je enthousiasme om veranderingen door te voeren ook kan leiden tot weerstand.”

Wat heb je gedaan om deze uitdaging aan te pakken?

“Mijn eerste voorstel aan het team was om een fysieke retro te organiseren om verbeterpunten op te halen. Op deze manier kon ik de gezamenlijke uitdaging, die iedereen ervaarde, vanuit objectiviteit en feiten benaderen. Hier kwamen veel ideeën uit. Onder andere het vieren van gezamenlijke successen. Dit opende haar ogen voor de behoeften van het team. Door uit de negativiteit te stappen en constructieve verbeteringen te stimuleren, creëer je een omgeving van begrip en het denken in mogelijkheden.”

Hoe bepaal je je aanpak als veranderaar?

“Het vakgebied van veranderaars leert ons om vanuit een combinatie van (team) psychologie en projectmanagement de juiste benadering voor situaties vast te stellen. Je aanpak bepaalt je succes. Er zijn meerdere manieren waarop je met een situatie om kan gaan om een doel te bereiken. Blijf jezelf altijd afvragen: wat is de beste manier in deze situatie? Welke pet zet ik op? En welke consequenties brengt deze aanpak (mogelijk) met zich mee? 

Ik heb geprobeerd om eerst objectief informatie over de situatie te verzamelen. Op basis van de informatie die ik te horen kreeg (dat het met deze persoon lastig samenwerken is) leek het me goed om de ‘krachtenveldanalyse’ erbij te pakken. Dit maakt de positie van mensen en de houding die daarbij komt kijken inzichtelijk. De IT specialist was geen bondgenoot, we zaten niet op een lijn. Het geeft je gelijk een beeld voor de oplossingsrichtingen. In dit geval heb ik ervoor gekozen om het vanuit de groep te laten komen.”

Wat was je grootste leerpunt?

“Mijn grootste leerpunt is hoe essentieel het is dat je mensen eerst goed leert kennen zodra je in een nieuwe organisatie en team terechtkomt. Het is zo belangrijk om geen assumpties te doen en nieuwsgierig te blijven. Wat maakt bijvoorbeeld dat ze die controle wilde hebben? Wanneer je hier open het gesprek over kan voeren kan je gezamenlijk bespreken hoe je effectief wordt als team. Als je in de beginfase geen aandacht geeft aan het opbouwen van vertrouwen, wordt het erg lastig om zaken aan te kaarten. Vooral als je een doel/ verandering wilt bereiken met elkaar. Focus je dus eerst op het opbouwen van relaties en vertrouwen. Roep niet overal je ideeën. Denk goed na over je aanpak en schrijf je ideeën op.”

Wat zou je vooral afraden in zo’n situatie?

“Speel niet op de man. Voorkom geruchten in de wandelgangen en doe hier vooral niet aan mee. Ook zou ik voorkomen dat je niet onnodig achter iemands rug om escaleert.”

Zijn er dingen die je de volgende keer anders doet?

“Iets wat ik de volgende keer in geval van zo’n uitdaging eerder zal doen is om iemand nog beter te begrijpen voordat ik in de oplossing schiet. Door een betere kennismaking en je niet te laten beïnvloeden door het team blijf je open vragen stellen en weg van assumpties. Je wilt wegblijven van negativiteit en iemand ook met frisse energie ontvangen.”

Auteur

teambliss

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *