Transitie naar nieuw pensioenstelsel een enorme operatie

Het Nederlandse pensioenstelsel gaat de komende jaren volledig op de schop. Om de transitie in goede banen te leiden staan pensioeninstellingen voor een mega-operatie. “Vergis je niet, dit wordt een enorme operatie”. Aan het woord is Chris Krijger, verandermanager bij Bliss.

Het Nederlandse pensioensysteem wordt al jaren aangemerkt als een van de beste stelsels van de wereld. Maar de wereld verandert en daarmee ook de opbouw van de beroepsbevolking. Daarbij hebben pensionado’s en deelnemers vandaag de dag ook andere verwachtingen en wensen ten aanzien van het sparen voor hun oude dag.

Om het pensioenstelsel toekomstbestendig te maken heeft de overheid de nieuwe Wet toekomst pensioenen (WTP) geïntroduceerd. Wat dit betekent voor de sector? “Dit is de grootste transitie ooit in de pensioenwereld”, trapt Krijger af.

Wat er zoal gaat veranderen? Krijger: “De focus verschuift van een gemeenschappelijke pensioenopbouw naar een persoonsgebonden -opbouw. De hoogte van het opgebouwde pensioen gaat fluctueren; premies veranderen; het partnerpensioen gaat op de schop; de mogelijkheid om 10% uitbetaling bij de start van je pensioen te ontvangen is nieuw en nog veel meer.”

Om dit aan te kunnen, moet er veel veranderen. “Alle data moet op orde zijn, het IT-landschap moet heringericht zijn, alle lagen van je organisatie moeten goed met elkaar communiceren… Dat regel je niet in een paar weken”, stelt Krijger. “En alle veranderingen die zullen worden doorgevoerd gaan een stortvloed aan vragen van deelnemers opleveren. Ook dat heb je niet in een paar weken opgetuigd.”

Implementeren Wet toekomst pensioenen

Om de transitie naar de Wtp te organiseren moeten pensioeninstellingen volgens hem aan de slag met het lanceren van een implementatieprogamma. Daarbij is het essentieel om eerst in kaart te brengen wat allemaal bij de WTP komt kijken en wat de impact op de organisatie zal zijn.

“De implementatie van de WTP heeft invloed op alle lagen van de organisatie. Pensioenfondsen werken al jaren volgens dezelfde regels, en ineens komen er compleet nieuwe producten en processen. Enkele voorbeelden: Hoe zorg je ervoor dat alle juiste informatie van de backoffice naar de front office komt? Of uiteindelijk eventueel bij de outsourcers voor het klantcontact?”

‘Begin op tijd’

Pensioenfondsen en verzekeraars moeten uiterlijk 1 januari 2028 zijn omgeschakeld naar het model volgens de nieuwe wet. Volgens Krijger is het zaak dat pensioeninstellingen inzien dat de tijd dringt en dat ze tijdig beginnen met het treffen van de nodige maatregelen voor alle komende veranderingen.

“Bij zo’n omvangrijk programma dat alle aspecten van de bedrijfsvoering raakt, zijn er altijd zaken die met elkaar vervlochten zijn. Met deze complexiteit is het hebben van een helder uitgedachte blauwdruk van groot belang, ook zodat er voldoende tijd is om alle verbanden en handover points goed in te regelen.”

Ook geeft Krijger aan hoe belangrijk het is dat organisaties de transitie benaderen als een losstaande veranderopgave met een eigen programma manager. “Deze programma manager is verantwoordelijk voor de nieuwe werkwijze van begin tot eind en zorgt ervoor dat alle stakeholders continu op de hoogte worden gehouden.”

Ondanks de gigantische uitdaging waar pensioeninstellingen voor staan, laat Krijger overigens wel weten dat de transitie in zijn ogen een goede zaak zijn. “De veranderingen zijn ingrijpend, maar tegelijkertijd ook noodzakelijk. Ze zijn uiteindelijk een stap naar een verbetering.”

Chris Krijger is al dertig jaar actief als veranderaar. Hij specialiseert zich in het veranderen en verbeteren van de klantenservice bij grote organisaties, vooral in de sectoren overheid, telecom en pensioen.

Auteur

Mascha Barelds

Bliss Veranderaar

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *