Lancering van een haven transport app bij ECT Rotterdam

Urgentie en doelstelling

Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) is het grootste overslagbedrijf in Europa voor de containers in de haven van Rotterdam. Zodra zeecontainers arriveren moeten ze vervoerd of opgeslagen worden door grote vrachtwagens. Om ervoor te zorgen dat vrachtwagenchauffeurs snel kunnen anticiperen op veranderingen in de planning, is er behoefte aan inzicht in data en de mogelijkheid om met andere chauffeurs te communiceren. Het doel van dit project was om een digitale oplossing te ontwikkelen om meer efficiëntie en hogere werknemerstevredenheid te realiseren.

De oplossing en onze rol

Joop heeft het ontwikkelteam van ECT ondersteund in de rol van product owner en agile coach. Om klanten beter en efficiënter te bedienen heeft Joop ten eerste als PO een multidisciplinair Scrum team geworven en samen gebracht. Vervolgens heeft hij samen met het team en stakeholders een breed gedragen road map voor de komende 3 jaar opgezet. Ook heeft Joop het initiatief genomen voor de implementatie van de ontwikkelstraat met CI/CD met Devops mindset. Joop heeft met zijn team het gebruikersgroepen geïnterviewd om vanuit de gebruikersbehoeften keuzes te maken over de best mogelijke oplossing. Tijdens de ontwikkeling heeft Joop het team begeleid in het prioriteren van de backlog, behalen van sprint doelstellingen en stond hij in continueel contact met de verschillende stakeholders.

“Joop is relatiegedreven en bezit snelle besluitvorming vaardigheden.  Hij brengt mensen samen door een gezamenlijke visie te creëren. Joop kan het maximale uit de talenten van iedere individueel teamlid halen.”

– ECT Management

Belangrijkste deliverables

  • Gebruikers interviews en analyse
  • Breed gedragen road map
  • Back log en sprint planning
  • Verdeling van taken
  • Review en testdagen van de app en het interne dashboard

Resultaten

Het team heeft er samen voor gezorgd dat de eerste service binnen 4 maanden naar productie en beheer kon met een gebruikerstoename van 500%, waarmee de programmadoelstelling werd bereikt. De tweede dienst ging 5 maanden later in productie, waardoor op operationeel en tactisch niveau de knelpunten binnen de operatie herkend worden die potentieel de turn-around-time en de klanttevredenheid kunnen beïnvloeden.