Hoe bouw je als leider vertrouwen op?

Fijne maandag! Ik begin deze dag met een #mindsetmaandag quote om jouw leiderschap inspiratie te bieden voor de nieuwe weekstart.

“Leiderschap is steeds opnieuw een daad van vertrouwen.”

Als leider houd je je bezig met het motiveren en meekrijgen van mensen in veranderingen. Daarbij focussen leiders zich op het bevorderen van de (gezamenlijke) prestaties. De sleutel tot goed leiderschap is simpel: vertrouwen. Great Place to Work® ontdekte door empirisch onderzoek dat vertrouwen de meest onderscheidende factor op de werkplek is. Maar hoe bouw je vertrouwen op?

In een whitepaper van Great Place to Work® gaan ze in op vertrouwen als basis voor succesvol leiderschap. In deze blog deel ik daar een korte samenvatting van.

Je kan als leider twee aspecten van vertrouwen onderscheiden. Vertrouwen (of wantrouwen) doet iets met het emotionele brein van mensen, er ontstaat een vertrouwensband, en vertrouwen uit zich in het handelen van mensen. 

De belangrijkste bouwstenen van vertrouwen zijn:

  1. Geloofwaardigheid. Medewerkers zullen een geloofwaardige leider volgen, omdat ze weten dat hij of zij hen naar succes zal leiden. Geloofwaardigheid ontstaat door:
  • Communicatie: je deelt open en eerlijk informatie, maakt verwachtingen kenbaar en bent benaderbaar voor vragen en feedback. 
  • Vakbekwaamheid: mensen ervaren de ruimte die je biedt om hun functie uit te oefenen zonder over hun schouder mee te kijken en werken vanuit een heldere visie.
  • Integriteit: jouw daden komen overeen met je woorden.  
  1. Respect. Bij respect gaat het erom dat een leider de medewerker in zijn of haar volledigheid ziet. Respect zorgt ervoor dat medewerkers in staat worden gesteld om optimaal te presteren. Respect creëer je door:
  • Ondersteuning: je biedt ontwikkelingsmogelijkheden en faciliteiten om mensen hun werk goed uit te kunnen laten voeren. Je toont waardering voor mensen die extra inzet vertonen of goede prestaties leveren.
  • Samenwerking: teamleden voelen zich betrokken in besluitvorming en beslissingen over het werk. Een leider toont respect als hij of zij laat zien dat de mening van medewerkers ertoe doet. Dit zorgt ervoor dat medewerkers hun nek uit durven te steken en met suggesties durven te komen.
  • Zorg: je laat respect zien door het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving, het aanmoedigen van een gezonde werk-privé-balans en het tonen van oprechte interesse in de persoonlijke levens van medewerkers.
  1. Eerlijkheid. Eerlijkheid zorgt voor stabiliteit in tijden van verandering. Eerlijkheid bouw je op door:
  • Gelijkwaardigheid: je erkent het perspectief van de ander en behandelt ieder als volwaardig lid van de organisatie. 
  • Onpartijdigheid: als leider vertoon je geen voortrek-gedrag en gebruik je eerlijke methodes om zaken voor elkaar te krijgen. 
  • Rechtvaardigheid: je behandelt mensen eerlijk ongeacht geslacht, afkomst, leeftijd of seksuele voorkeur. 

Leiderschap is dus steeds opnieuw een daad van vertrouwen vanuit geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid. Hoe bouw jij vertrouwen op binnen je projectorganisatie?

Vind hier de whitepaper van Great Place to Work.

Auteur

Mascha Barelds

Bliss Veranderaar

1 reactie

  1. Elisabeth Verheijen op zegt:

    Dank Mascha, heel interessant!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *